Ska judarna
hålla de ceremoniella yttre lagarna?
I Apostlagärningarna
står det att tiotusentals judar höll strängt på lagen fast
de kommit till tro på Jesus.
Förväntar sig Gud att judarna ska hålla de ceremoniella yttre lagarna?
------------------------------------------------
Hej.
Jag vet enligt Apg 15 att hedningar som kommer till tro inte skall följa
lagen på ett yttre sätt utan bara avhålla sig från otukt och låta
Anden flytta in i våra hjärtan så vi lever efter den invärtes lagen
dvs. upprätta, hålla lagen genom tron som det står i Romarbrevet.
Men hur är det med judar som kommer till tro är de bundna att leva
enligt lagen, fast givetvis så blir de bara frälsta genom Guds nåd det
är jag med på och att lagen inte kan frälsa dem. Men om Gud förväntar
sig att de skall hålla de ceremoniella yttre lagarna.
Eller om judarna har frihet i detta - min egen tolkning är att de finns
frihet där, det bibeln säger till hedningarna borde ju också gälla
judarna. Dvs att Kristus är lagens slut, och att de nya förbundet
upphäver det gamla.
Fast om man läser i apg så ser man ju att judarna på den tiden höll
kvar strängt på lagen fast de ändå vandrade i Andens kraft.
Hur ser ni på detta?
Mycket tacksam för svar.
Så gott som alla de
första kristna var judar
Vi ska komma ihåg
att den kristna rörelsen inte började i ett tomrum utan den förde
vidare ett judiskt arv. Så gott som alla de första kristna var judar och
ingenstans i Nya testamentet läser vi att dessa var tvungna att avsäga
sig sin judiska identitet.
Men vi läser inte heller att Gud befallde de judar som blev frälsta att
hålla fast vid de judiska ceremonierna.
Paulus gjorde klart att det inte är någon skillnad mellan juden och
icke-juden när det gäller frälsningsvägen. Hela vår frälsning
fullbordades på Golgata.
Omskärelse bidrar
inte till människans rättfärdighet
Omskärelsen till exempel är ett yttre tecken och det bidrar inte till
människans rättfärdighet. Så var det när Abraham lät omskära sig
och så har det fortsatt att vara.
Det verkade inte finnas någon diskussion om ifall judarna skulle hålla
de ceremoniella lagarna under den första kristna tiden.
Men om det varit så att Gud fordrat att judarna skulle hålla
ceremoniella lagar så hade den laglärde Paulus varit den förste att
undervisa om detta. Men det gjorde han inte. I sina brev går Paulus till
häftigt anfall mot vartenda försök till att börja bygga sin tro och
rättfärdighet på något annat än Jesu fullbordade Golgataverk.
Om Jesus genom sitt offer fullbordade och uppfyllde lagen så finns det
ingen grund till att vi skulle predika lagen idag. Nej, vi ska predika
Kristus för alla, både icke-juden och juden. Endast den som lever i
Anden kan uppfylla lagens krav på rättfärdighet.
Paulus angrep all slags lagiskhet. Han gick till angrepp mot dem som
omskar sig av lagiska orsaker. Man kommer inte i en bättre ställning
inför Gud genom att hålla ceremoniella lagar, utan bara genom att bygga
hela sin frälsning på Jesu försoningsverk på Golgata.
Man ville visa
judarna förståelse
Det var alltså
inte så att evangeliet krävde att de judar som blivit frälsta skulle
hålla sig till Mose lag.
Men man ville visa judarna förståelse.
Judarna levde mitt bland andra judar, de levde efter traditioner som de
haft ända sedan barnsben och som de levt efter i många generationer.
Paulus provocerade inte de judar som blev frälsta som var uppvuxna
judiskt, genom att säga att de måste överge alla judiska seder.
Men det är så att det som gällde för hedningarna gällde även för
judarna, eftersom Jesus i sin död på korset rev ned skiljemuren mellan
hedningar och judar på korset. Alla som tror på Jesus har del i löftena
som gavs åt Abraham.
Talet om det nya förbundet i Jer 31:31ff hade gått i fullbordan:
Nej,
detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande
dagar, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst, och i deras
hjärtan skall jag skriva den ...
Paulus gick till skarpt angrepp
mot dem som ville få icke-judarna dem att leva på judiskt
sätt.
Han förklarade att han inte förkastade Guds nåd och om rättfärdighet
kunde vinnas genom lagen hade Kristus dött förgäves.
Ni
har kommit bort ifrån Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom
lagen. Ni har fallit ur nåden. Vi däremot väntar i Anden genom tron på
den rättfärdighet som är vårt hopp. Ty i Kristus Jesus beror det inte
på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är
verksam i kärlek.
Galaterbrevet 5:4-6
Paulus gick till hårt
angrepp mot förkunnelse där man ville övertala icke-judarna att de
skulle låta omskära sig. Anledningen till att somliga förkunnade detta
var tydligen för att slippa förföljelse.
Paulus predikade inte att icke-judarna skulle låta omskära sig och det
var en anledning till förföljelse mot honom.
Bröder,
om jag fortfarande predikade omskärelse, varför skulle jag då bli
förföljd? Då vore korsets anstöt borta.
De som uppviglar er borde gå och stympa sig.
Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten
så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i
kärlek.
Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord:
Du skall älska din nästa som dig själv.
Galaterbrevet 5:11-14
Den som älskar sin nästa
har uppfyllt lagen. Det gäller både hedningar och judar.
Paulus vägrade att låta omskära sin följeslagare Titus som var icke-jude.
Men Paulus lät omskära Timotheos, som hade blandad härkomst; en judisk
mor men en grekisk far.
Den verkliga
omskärelsen är i hjärtat
Paulus sa att han blivit "allt för alla" för att han i varje
fall ska frälsa några.
För
dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen,
blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under
lagen.
För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag,
för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds
lag utan lever i Kristi lag.
För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För
alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några.
Allt gör jag för evangeliets skull, för att jag själv skall
få del av det. 1 Korinthierbrevet 9:20-23
Paulus befallde inte att
judarna inte mer skulle låta omskära sig. I Apg 21:17-26 läser vi hur
han motbevisade anklagelser om att han skulle ha lärt ut detta till
judarna.
Men hållande av ceremoniella lagar sätter ingen i en bättre ställning
inför Gud.
Den
är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom
Anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm, inte av
människor utan av Gud. Romarbrevet 2:29
Allt hänger på tron på
Jesus och inte på något yttre. Den verkliga omskärelsen sker i
hjärtat.
En del judar som kommit till tro på Kristus hade från början svårt att
inse att hedningar kunde bli frälsta utan att hålla judiska
föreskrifter.
Allt eftersom fick de jude-kristna uppenbarat för sig att hela lagen
fått sin uppfyllelse i Kristus och att de judiska renhetslagarna och
matföreskrifterna inte gällde vare sig för hedningar eller judar.
Judiskt och kristet sammanföll allt mer.
Skiljemuren är
borta
Med den syn som Herren gav åt Petrus i Joppe till exempel så visade
Herren åt Petrus att det var dags att riva ner skiljemuren mellan judar
och hedningar (Apg 10:9-15).
Petrus levde sedan som hedning och inte som jude (Galaterbrevet 2:14) när
han åt tillsammans med hedningarna, något som var förbjudet enligt den
judiska lagen.
Men när Petrus vid ett tillfälle av rädsla för judarna från Jerusalem
slutade äta med hedningarna så tillrättavisade Paulus honom skarpt
offentligen för att han - och även en del andra judar (t.ex. Barnabas) -
"inte var på rätt väg och inte följde evangeliets sanning
" (Galaterbrevet 2:11-14).
Paulus:
"Bara det vet vi, att var och en skall leva i den ställning som
Herren har tilldelat honom, då Gud kallade honom. Detta föreskriver jag
i alla församlingar. Blev någon kallad som omskuren, skall han inte
försöka att dölja det. Blev någon kallad som oomskuren, skall han inte
låta omskära sig. Det har ingen betydelse om någon är omskuren eller
oomskuren. Vad som betyder något är att man håller Guds bud." 1
Korinthierbrevet 7:17-19
Här är det inte längre fråga om grek eller jude, omskuren
eller oomskuren, barbar eller skyt, slav eller fri, utan Kristus är allt
och i alla. Kol 3:11
Men om jag bygger upp igen det som jag har rivit ner, då står
jag där som en överträdare. Gal 2:18
Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall
leva för Gud. Gal 2:19
Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus
Kristus. 1 Korinthierbrevet 3:11.
Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd.
Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus
Kristus. Johannes 1:16,17
Paulus reningsceremoni i
templet i Jerusalem
Enligt Apg 21 blev
Paulus falskeligen anklagad för att han skulle ha sagt åt judarna att de
inte skulle omskära sina barn eller leva efter judarnas seder.
Han blev också falskeligen anklagad för att han skulle ha tagit med sig
greker in i judarnas tempel, vilket han inte gjort eftersom han följde
denna lag.
För att bevisa att han inte lärde ut åt judarna att överge Mose (Apg
21:20-26) och att han inte "förklarar för dem att de inte skall
omskära sina barn och inte leva efter våra seder och bruk"
(21:22) så genomgick Paulus på uppmaning av ledarna i Jerusalem en
reningsceremoni i templet i Jerusalem.
Han
gjorde det för att visa att också han "håller fast vid lagen
och lever efter den" (21:24).
I Apg 24:17 talar Paulus om händelsen: "Efter flera år kom jag
tillbaka till mitt folk för att ge allmosor och offra."
I Apg 28:17 ser Paulus tillbaka på den händelsen och säger till de
judiska ledarna i Rom: "Mina bröder. Fast jag inte har
förbrutit mig mot vårt folk eller våra fäderneärvda seder och bruk
blev jag i Jerusalem utlämnad till romarna och bortförd som
fånge."
Det fanns alltså judar som
kommit till tro som höll strängt på lagen. (Apg 21:20)
Men de blev inte frälsta för att de levt under lagen. Frälsningsvägen
var inte laggärningar. Det var genom tro på och mottagandet av Kristus
som de liksom alla andra judar blev frälsta. Hädanefter skulle de
leva i trons lydnad, i lydnad för Anden. De skulle inte försöka
upprätta en egen rättfärdighet utan skulle underordna sig
rättfärdigheten från Gud. (Romarbrevet 10:3).
Kraften i Kristi
kors
På alla sätt och
vis sökte Paulus undanröja alla falska grunder, alla tendenser till att
börja bygga på något annat än Kristi kors. Han ville inte att Kristi
kors skulle mista sin kraft på något sätt och det enda han var
intresserad av att måla fram för människan var den 100%-iga nåden och
Kristus som korsfäst. Någon annan grund går inte att bygga på.
Allt för alla
Det är alltså på det viset att vissa texter visar på att Paulus var
trogen lagen och att Paulus var flexibel för att kunna nå ut till så
många som möjligt med evangeliet.
Vi kan tänka oss att Paulus inte ville såra de jude-kristnas svaga
samveten genom att komma med krav som på den tiden verkade orimliga.
Men om lagen fortfarande skulle gälla skulle det betyda att Kristi offer
inte var tillräckligt.
Vi kan inte föra tillbaka kristendomen till judendomen, det är att
förvrida Kristi evangelium. Paulus sa att om någon predikade ett annat
evangelium än det han predikat "så vare han förbannad" och
han syftade då på dem som vill tvinga andra att följa lagen.
Det finns bara ett
förbund - inte två
Det gamla
förbundet hade brister och blev ersatt med ett nytt förbund som är ett
evigt förbund. Det kommer aldrig att finnas något mer förbund. Det
finns nu bara ett enda förbund - inte två.
Bibeln sammanblandar aldrig lag och nåd. Om man säger att det är endast
nåd som gäller och på samma gång uppmanar människor att sätta sin
lit till laggärningar predikar man förvirring!
Stanna kvar i nåden
Vi människor har en benägenhet att vilja falla in i lagen. Man predikar
att vi blir frälsta av enbart nåd, men sedan predikar man många gånger
en laglära där människor ser på sig själva och vad de uträttar i
stället för att se på Jesus och sätta all sin tillit till Honom. Men
lagen gavs inte för att visa på vår rättfärdighet utan den visar på
Guds rättfärdighet. Genom lagen förstår vi Guds heliga vilja.
Har vi kommit till tro genom nåden så gäller det att försöka stanna
kvar i nåden och inte börja bygga på ett annat sätt.
Genom Kristus fullbordas lagen i våra hjärtan. När vi tar emot Jesus
tar vi emot lagens fullbordan och ENDAST så kan vi på ett rätt sätt
göra lagen och vi får en annan position inför Gud. Vi har dött och
uppstått med Kristus och nu får vi leva efter Anden och inte efter
köttet.
När Jesus får vara Herre i våra hjärtan och våra liv så uppfylls
Guds krav. Kristus har frigjort oss från lagen för att vi ska tillhöra
Honom.
Vi som tror på Jesus - judar och icke-judar - är renade genom Jesu blod.
Vi är alla Guds barn genom tron, alla är ett i Jesus Kristus.
Allt är nåd. Frälsningsverket blev fullbordat på Golgata och vi kan
inte lägga till någonting. Det är Jesus som helgar och det sker när vi
ser på Jesus.
Allt egenverk hindrar vår vandring närmare Gud. Lagar och ceremonier kan
inte göra oss rättfärdiga. Gud gjorde ingen skillnad på hednakristna
och judakristna och han gör det fortfarande inte.
Petrus:
Han (Gud) gjorde ingen skillnad
mellan oss och dem, sedan han genom tron hade renat deras hjärtan.
Varför vill ni då fresta Gud och på lärjungarnas axlar lägga ett ok,
som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära? Nej, vi tror
att vi på samma sätt som de blir frälsta genom Herren Jesu nåd. Apg
15:9-11
Hälsningar
Brobyggarna och pastor Luis Blas, Icthus
församling
Har
det någon betydelse om en pastor döper eller om en annan person gör
det?
Upp
igen
<Föregående
fråga
<<Tillbaka
till alla frågorna
|