Behöver vi
Thomasevangeliet?
Thomasevangeliet är inget
vanligt evangelium. Det är en gnostisk skrift med av 114 uttalanden som
man menar att Jesus skulle ha gjort. Det står inget om när eller var
han skulle ha gjort dessa uttalanden.
Gnostiker accepterar inte
vad Bibelns evangelier lär ut om Jesus. Bibelns evangelier (enligt
Matteus, Markus, Lukas och Johannes) handlar om Jesu liv; hur han
beklädd med Guds kraft vandrade omkring och predikade, botade sjuka,
förlät synder och uppväckte döda.
Jesus gjorde under och
tecken, det bevisades att han var Guds Son. Allt som har med Jesu död
och uppståndelse att göra är det viktigaste i den kristna tron och om
detta berättar evangelierna.
Om Jesus inte hade uppstått från de döda hade vår tro varit
förgäves. (1 Kor 15:14-19) Jesus besegrade dödens makt. Jesus kom
för att uppfylla Skrifterna och han berättade vad som skulle ske i
framtiden.
Inget av det ovan nämnda
framkommer i Thomasevangeliet. Det finns inga hänvisningar till Gamla
Testamentet, ingenting om framtiden.
Jesus Herre och Gud
I Johannes evangelium 20:28
kan vi läsa att Thomas sa till Jesus: "Min Herre och min
Gud!" En gnostiker skulle aldrig säga så. Gnostiker erkänner
inte Jesus som Frälsare. De anser inte att man behöver ödmjuka sig
som ett barn för att komma in i Guds rike, eller att man behöver
bekänna Jesu namn och förtrösta på honom.
Evangelium är en Guds kraft som frälser var och en som
tror. (Rom 1:16) Evangelierna i Bibeln skrevs för att vi skulle tro
att Jesus är Guds Son.
Många
andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok, gjorde Jesus i sina
lärjungars åsyn. Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall
tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha
liv i hans namn. Johannes evangelium 20:30,31
Frälsning
genom Jesus eller genom
"kunskap"?
Syftet med Thomasevangeliet
tycks vara något annat än det som nämns i bibelversen ovan. Gnostiker
förlitar sig på "kunskap" i stället för på Guds kraft. De
tror att tillägnandet av en mystisk "kunskap" skall ge
frälsning. (Gnosis är det grekiska ordet för kunskap.)
Därför framställs Jesus i Thomasevangeliet mer som en vishetslärare
som förmedlar en slags mysticism.
Det framkommer inte i
Thomasevangeliet vem Jesus verkligen är. När Jesus
undervisar i Bibelns evangelier så förklarar han själv vem han är.
Om vi inte förstår vem Jesus är kan vi inte bli frälsta. När vi
förstår vem Jesus är och vad han uträttat för oss på Golgata,
grips våra hjärtan av kärlek till honom. Gemensamt för villfarande
läror är att de förringar Jesu ställning.
Syftet med Guds ord är att
peka på Jesus, måla fram honom som korsfäst och uppstånden från de
döda, nu sittande på Faderns högra sida i himlen. Jesus har all makt
i himlen och på jorden. Allting sammanfattas i Jesus. Gud beslöt att
låta hela fullheten bo i honom.
Om du därför med
din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud
har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Romarbrevet
10:9
Jesus varnade för
villfarande läror
En del av Jesusorden i
Thomasevangeliet finns i Nya Testamentet. Men orden har omformats och
förvanskats för att passa in i de gnostiska tankegångarna.
Gnosticismen är en
esoterisk vishetslära, en filosofisk-religiös åskådning som uppstod
ungefär då Jesus föddes. Det är en sammanblandning av filosofi och
olika religioner. Gnostiker menar att Gud är opersonlig och att man av
egen kraft och kunskap kan få gudomligt liv. Detta stämmer väl
överens med tankegångarna i New Age som vinner alltmera terräng.
Det skrevs mycket om Jesus
under de första århundradena. Lukas, författaren till Lukasevangeliet
och Apostlagärningarna, tar upp det och skriver att han själv
gjort en noggrann undersökning av källorna innan han skrev. (Luk
1:1-4)
Inte allt som skrevs om
Jesus på den tiden stämde, lika lite som allt som skrivs och sägs om
Jesus idag stämmer. Ända från början förvanskades det kristna
budskapet för att passa in i olika villoläror. Jesus varnade för
människor som skulle komma i hans namn och föra andra vilse.
Upptäckten av
Thomasevangeliet i Nag Hammadi
Thomasevangeliet upptäcktes
i Nag Hammadi i Egypten 1945 tillsammans med en stor samling andra
gnostiska skrifter. Handskriften av Thomasevangeliet är skriven på
koptiska och daterat till omkring år 350 e. Kr. Det finns fragment av
Thomasevangeliet på grekiska (Oxyrhynchus) som man tror kan vara en
förlaga till den koptiska skriften.
När det gäller Nya Testamentet
finns det handskrifter som är från år 125 e. Kr. Man kan försäkra sig om att det man i läser i Nya
Testamentet i stort sett är den text som en gång skrevs eftersom det
finns tusentals antika manuskript som man jämför med varandra. Bibeln
är i detta hänseende unik.
Thomasevangeliet som helhet
Thomasevangeliet har inget
nytt att tillföra om Jesus. Jag anser att den Bibel vi har i vishet
helt överglänser allt som står i Thomasevangeliet. När man ser på
Thomasevangeliet som helhet så är det så stor skillnad på det och
Bibelns budskap att jag känner främlingskap inför Thomasevangeliets
Jesusbild. Den som har skrivit Thomasevangeliet tycks inte ha förstått
Jesu undervisning. Det hade inte varit bra om Thomasevangeliet hade
tagits med i vår Bibel, något som de som inte vill acceptera våra
evangelier gärna hade velat se.
Man kan inte sammanblanda
Bibelns lära med andra läror.
Vi har
avsagt oss allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi
förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet fram sanningen och
anbefaller oss själva inför Gud åt varje människas samvete. 2
Korinthierbrevet 4:2
Se till
att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på
mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus. Ty i honom bor
gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, och i honom
är ni uppfyllda, han som är huvudet över alla makter och väldigheter.
Kolosserbrevet 2:8-10
...vänd
dig bort från det oandliga, tomma pratet och invändningarna som kommer från
det som kallas kunskap utan att vara det. 1 Timotheosbrevet 6:20
Kan
esn präst lära mig att hjälpa människor?
Upp
igen
<Föregående
fråga
<<Tillbaka
till alla frågorna
|