Delningar i stora världsreligioner
När det har uppstått delningar
i stora världsreligioner har man brukat kalla de nya grupperingarna
för sekter. När t.ex. Martin Luther kom med reformationen blev
protestantismen en ny sekt. Egentligen ville Luther reformera den
katolska kyrkan, men i stället blev det en utbrytning ur den.
Många olika grupper inom protestantismen som idag ingår i kyrkliga
samfund har kallats för sekter. På 1500-talet i Sverige kunde man tala
om den "lutherska sekten", man syftade alltså på Svenska
kyrkan.
Kristendomen började som en väckelserörelse och meningen är att den
skall fortsätta så. När protestantiska kyrkor stelnat och Gud sänt
väckelser, så har det blivit nya utbrytningar och så uppstod
frikyrkorna, många av dem kallades "sekter" från början.
På detta sätt har det alltid fortsatt i väckelsetider.
Kristendomen – en sekt
Omkring år 30 efter vår
tidräknings början blev kristendomen som brutit sig ut från
judendomen betraktad som en villfarande judisk sekt.
Aposteln Paulus blev fängslad, anklagad för att han var anhängare
till Jesus från Nasaret och för att han propagerade för en ny sekt.
Detta sa man om
Paulus åt landshövdingen Felix:
Vi har nämligen funnit att den här
mannen är en pestböld och ställer till oroligheter bland alla
judar runt om i världen, och att han är ledare för
nasareernas sekt. Apg 24:5
Paulus sade åt
Felix i sitt försvarstal:
Men det bekänner jag för dig att jag
enligt ’den vägen’ som de kallar för en sekt,
tjänar mina fäders Gud på det sättet att jag tror på allt
som är skrivet i lagen och hos profeterna. Apg 24:14
När Paulus kom till
Rom ville judarna där veta vad han hade att berätta om den
kristna läran och de sa:
Men vi vill gärna höra vad du
tänker. Ty den här sekten blir motsagd överallt, det
vet vi. Apg 28:22 |
Ordet "sekt" har fått en
nedsättande betydelse
Termen "sekt" är ursprungligen
latin ("secta") och betyder egentligen "parti".
Egentligen betecknar det religiös inriktning. Men ordet har fått en
negativ klang och har idag blivit ett ord man använder om man vill peka
ut något som mystiskt och främmande, något som man vill
misstänkliggöra.
När Gud sänt väckelser
genom tiderna har det ofta uppfattats som nytt och främmande och många
har sett med misstänksamhet på det som Gud gjort.
För en andligt insomnad
församling verkar väckelse med under och tecken vara något som bryter
mot reglerna.
Insomnade församlingar ser väckelse som något främmande och det är
inte så sällan som församlingsledare varnat för under och
tecken.
Väckelsen har ofta inte fått plats i de etablerade kyrkorna och
väckelsen har då sökt sig nya vägar. Kyrkosystem i sig har aldrig
varit bärare av väckelse, utan det är enskilda människor eller
grupper som varit de redskap Gud använt.
Väckelserörelser som velat
återgå till urkristendomen har ofta blivit misstänkliggjorda. Ibland
är det människors okunnighet, generaliseringar och misstänksamhet som
gör att man klassar något som "sekt". Andra gånger är det
rent partisinne som driver människor att klassa allt annat utom det
egna samfundet eller den egna kyrkan som sekt.
"Kättarsekter"
På medeltiden kallades de som
avvek från den katolska kyrkans lära "kättare". Man ansåg
att de var villfarna och "kättarsekterna" fick utstå svår
förföljelse.
Det som är kristendom för
den ene är sekt för den andre, det beror på vem du frågar, när du
ställer frågan och var i världen du befinner dig.
Ute i Europa har en del
regeringar (t.ex. i Frankrike, Tyskland och Belgien) gjort upp listor på
det de kallar ’"sekter" vilket banat väg för
religionsförföljelse. Bland dem som sektstämplats finns en rad
evangeliska rörelser, t.ex. pingströrelsen och baptisterna.
Det bör inte vara statens sak att bedöma olika religiösa rörelser
eller att bedöma vad som är kristen tro och vad som inte är det.
Makthavare frågar ofta partisinnade gudsfientliga "experter"
till råds om hur de skall handla gentemot väckelsekristna. Ett
oandligt insomnat prästerskap till exempel ser väckelse som något
främmande och gör ofta svamliga uttalanden.
Kristna har fått lida mycket
förföljelse
Religionsfriheten är en av de
mest grundläggande demokratiska friheterna. Men många länder bryter
mot den religionsfrihet de påstår sig vilja garantera sitt folk. På
flera håll i världen är väckelsekristendom helt förbjuden.
Kristna har i alla tider
fått lida mycket förföljelse för sin tro, en anledning är att
kristna går emot orättfärdighet i samhället och kämpar för
mänskliga rättigheter. Herren har lovat oss kraft och hjälp i alla
situationer så vi skall inte låta oss skrämmas av motstånd vi
möter, oavsett hur det kommer.
Vi skall under alla omständigheter stå upp för den lilla människan,
den svage, den försvarslöse osv.
Den som
föraktar sin nästa syndar, lycklig är den som förbarmar sig över
de betryckta. Ordspråksboken 14:21 |
Religionsfrihet åt alla
Apostlarna greps och sattes i fängelse för
att de predikat och bett för sjuka. De blev förda inför Stora
Rådet och rådsmedlemmarna ville döda dem.
Men en farisé i Stora rådet, en laglärare som hette Gamaliel sa:
Håll
er borta från dessa män och låt dem gå. Ty om detta skulle
vara ett påhitt eller ett verk av människor, kommer det att
rinna ut i sanden. Men om det är av Gud, kan ni inte slå ner
dem. Kanske visar det sig att ni strider mot Gud. Apg 5:38
(Läs gärna hela
sammanhanget i Apg 5:12-42 |
Låt oss se till att vi inte
strider på fel sida. Låt oss visa vår solidaritet med förföljda
kristna inte bara runt om i världen utan även dem vi har nära inpå
oss. Vi skall predika rättfärdighet och tro och inte förfölja någon
för dennes tro. Om man förföljer människor som inte ser på religion
på samma sätt som en själv så använder man orättfärdighetens
vapen i stället för rättfärdighetens vapen.
Voltaire
påstås en gång ha sagt:
"Jag avskyr din åsikt, men är beredd att gå i döden
för din rätt att framföra den." |