Adam
betyder människa. I Romarbrevet jämför Paulus den första
människan, Adam med Kristus som Paulus kallar "den siste
Adam".
En enda människa, Adam, förde alla i fördärvet genom sin olydnad
mot Gud. Adam drog synd och död över hela människosläktet. Det
är det man brukar kalla "arvsynd" - eller "original
sin" ("ursynd") som det heter på engelska kanske är
ett bättre uttryck.
En enda människa, Jesus Kristus, har därför att han var lydig mot
Gud gjort så att många blir rättfärdiga inför Gud. Genom en
enda människa – Jesus Kristus – har synden tagits bort, när
Jesus genom sin död bringade försoning för våra synder. De
dödas uppståndelse kommer genom en enda människa, Jesus Kristus,
som har bringat frälsning och välsignelse över hela
människosläktet, för var och en som tror. |
|
|
Det finns
många missuppfattningar om vad kristen tro är och ordet arvsynd tror en
del innebär att man får stå till svars för föräldrars synder. Men
Bibelns budskap är att var och en bär ansvar för sina egna gärningar,
inte för vad föräldrar eller någon annan gjort. Man ärver inte någon
annans skuld. Däremot kan barn få lida som en konsekvens av föräldrars
misstag och synder, men det är en annan sak.
En
son skall inte bära sin fars missgärning, och en far skall inte bära
sin sons missgärning. Den rättfärdiges rättfärdighet skall vara hans
egen, och den ogudaktiges ogudaktighet skall vara hans egen. Hes. 18:20
Var
och en av oss skall alltså avlägga räkenskap inför Gud. Rom. 14:12
(Folkbibeln)
Men vi ärver olika
beteenden och anlag via gener från föräldrarna. På samma sätt har
alla människor i sina gener en benägenhet att synda och detta sträcker
sig långt bakåt i tiden, ända till de första människorna Adam och Eva
som vi alla är släkt med. På grund av synden är gemenskapen med Gud
bruten. Människan är genom sitt sinnelag Guds fiende.
Jesus kom och
tog bort fiendskapen mellan Gud och människa när han bar våra synder
på korset. På samma sätt som alla människor genom Adam hamnade i
syndens och dödens välde, så får alla genom Jesus Kristus
rättfärdiggörelse och liv. På grund av vad Jesus uträttade på
Golgata kors kan var och en få syndernas förlåtelse, upprättelse,
gemenskap med Gud och evigt liv.
Frälsningen
är Guds gåva som ges åt var och en som tar emot Jesus som Frälsare.
Jesus gör allt nytt. Vi tar emot frälsningen genom vår tro på Kristus.
Den som tror och blir döpt skall bli frälst.
Betyder det
att spädbarn som avlider odöpta går förlorade på grund av arvsynd?
Nej, givetvis inte. Spädbarnen är rena och oskuldsfulla och har inte
förmågan att tänka ut något ont. De har inget ont på sitt samvete. Vi
bedöms alla efter hur mycket vi förstår. Ett spädbarn har inte lärt
sig skilja mellan gott och ont. Så småningom, när barnet nått en viss
mognad, lär sig barnet förstå skillnaden mellan gott och ont och kan ta
ställning.
Om Jesus:
Gräddmjölk och honung
skall han äta till dess han förstår att förkasta det onda och
välja det goda. Jesaja 7:15
Jag vet och är
i Herren Jesus övertygad om att ingenting är orent i sig
självt, men för den som betraktar något som orent, för honom
är det orent. Rom. 14:14
Jesus
tar fram barnen som exempel på hur man skall vara om man vill
komma in i Guds rike:
Jesus: Om
ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i
himmelriket. Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den
störste i himmelriket. Matt. 18:3,4
Man bar fram små barn till Jesus för att han skulle röra vid
dem. Men lärjungarna visade bort dem.
När
Jesus såg det blev han upprörd och sade till dem: "Låt
barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty Guds rike tillhör
sådana.
Amen säger jag er: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn
kommer aldrig dit in."
Och han tog upp dem i famnen och lade händerna på dem och
välsignade dem. Markus 10:13-16
Paulus skriver:
Bröder, var inte barn till förståndet. Var i stället barn i
fråga om ondskan och vuxna till förståndet.
1 Kor. 14:20
Ty med hjärtat
tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir
frälst. Rom. 10:10 |
Dopet är
endast frälsande när man i tro på Kristus låter döpa sig. Spädbarnet
vet inte vad som sker vid dopet och kan därför inte komma i en bättre
ställning inför Gud på det viset. Däremot skall vi välsigna barnen,
det gjorde Jesus.
Alla har syndat
och saknar härligheten från Gud, och
de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans
nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Rom. 3:23,24
(Folkbibeln)
Ty jag vet att i
mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan
finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det
goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill,
det gör jag. Rom. 7:18,19
Tidigare levde
ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över
luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner.
Bland dem var vi alla
en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad
köttet och sinnet ville.
Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.
Men Gud som är rik
på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också
när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har
gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni
frälsta. Ef. 2:2-5
Vi gick alla
vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld
lade Herren på honom. Jes. 53:6
Ni levde utan
hopp och utan Gud i världen. Ef.2:12
En enda
människa, Adam, förde genom sin synd många människor till
döden. Men det är också en enda människa, Jesus, som har sett
till att Gud i sin godhet förlät och benådade människorna.
Adams synd medförde alltså dödsstraff för många, men det
Kristus gjorde frikände oss och gav oss liv. Rom. 5:15,16
(Levande Bibeln)
Liksom i Adam
alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande. 1 Kor.
15:22
Alltså: liksom
en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så
har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en
frikännande dom som leder till liv. Rom.5:18
Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla
är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:17 (Folkbibeln) |
Hur
skiljer Matteus och Lukas sig från varandra?
Upp
igen <Föregående
fråga
<<Tillbaka
till alla frågorna
|