|
|
Var
finns segern och vilan i Gud?
Vad hjälper det att
avgöra sig för Jesus när du inte klarar av att LEVA för honom utan
styrs av köttet hela tiden? Paulus själv sade ju att han var dag gick
hårt åt sin kropp för att inte bli den som predikade för andra men
själv kom till korta.
Var finns vilan i att
vara accepterad och tryggheten i frälsningen? Den verkar vara en myt,
till och med Paulus var ju tveksam om sin frälsning, och han var ju
ändå apostel!
Ordet i
uppenbarelseboken - åt den som vunnit seger skall jag ge att äta av
Livets träd - ger mig bilden av de flesta av oss är loosers och att
endast de verkligt psykopata fanatikerna har vad som krävs i att offra
allt, var dag ta sitt kors och följa Kristus och vara döda för
världen. Dessa som ser varje känsla som en attack från köttet satan
och världen och därför med plastigt evangeliskt leende och tom blick
automatiskt rabblar sina bekännelser och därvid dödar varje svaghet.
Var finns segern - hur
blir man en person som FAKTISKT SLUTAR synda, som FAKTISKT SLUTAR vara
svag, FAKTISKT SLUTAR vara ofullkomlig i tal eller gärning. Om denna väg
inte finns - faller vi inte alla under den dom som aposteln Johannes
fäller i 1 Joh 3:7- 10 ?????????
(Obs. Detta
mail är kraftigt nedkortat)
|
|
|
Är man inte
född på nytt är det inte konstigt om man uppfattar mycket av det som
står i Bibeln och som ingår i det kristna livet som dårskap. Man
räknar ju inte med Guds makt och kraft.
En
oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det
är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom
det måste bedömas på ett andligt sätt. 1 Korinthierbrevet 2:14
|
Segern och kraften får man
när man kapitulerar och ger upp allt motstånd mot den helige Ande. Man
ödmjukar sig inför Gud.
Att förneka sig själv och
varje dag ta sitt kors och följa Jesus handlar inte om att i egenarbete
söka uträtta sin egen frälsning. Vi skall tjäna Gud i Andens nya liv.
Guds rike består inte i ord utan i kraft. Vi får ett överflödande hopp
i den helige Andes kraft.
Jesus är vår frid. Det
är genom tro vi tar emot honom och får uppleva en frid som övergår
allt förstånd. Jesu blod renar från all synd. Jesus bar all vår synd
på Golgata kors och vi får leva ett nytt liv. Det är det nya livet i
gemenskap med Gud som räddar oss.
Alltså, om någon
är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se,
det nya har kommit. 2 Korinthierbrevet 5:17
Ty allt som är
fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har
besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som
tror att Jesus är Guds Son? 1 Johannesbrevet 5:4,5 |
Du undrar över Paulus.
Allt som han skriver vittnar om att hans övertygelse var 100-procentig.
Han brann av iver med den eld som kommer från Gud. Paulus skrev att vi
inte skall döma i förtid och att det är Herrens sak att döma, därför
ville han inte ens döma sig själv. Han ville inte förhäva sig. Det
betyder inte alls att han var tveksam över sin frälsning. Han skrev ju:
Pröva
er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni
inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består
ni inte provet.
2 Korinthierbrevet 13:5
|
Det han skriver om att gå
hårt åt sin kropp för att inte komma till korta handlar inte om en
tröstlös kamp. Man kan uppleva kamp och lidande på grund av yttre
omständigheter, men samtidigt uppfyllas av trosvisshet, segerkraft och
vila i Gud genom den helige Ande.
Välsignad är
vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och
all trösts Gud, han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi
kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av
Gud.
Ty såsom
Kristuslidanden flödar över oss, så överflödar genom Kristus
också den tröst vi får. 2 Korinthierbrevet 1:3-5
|
Du har också funderingar
om dopets innebörd och avfällighet. Du skriver bl.a.:
"Inom den sk frikyrkan finns en modell som går ut på att
vederbörande i någon mening skall ta ett aktiv beslut att bli Jesu efterföljare och sedan som bekräftelse på detta döpas. Detta mer som
ett vittnesbörd till omgivningen på sitt omvändelsebeslut än som en
handling med någon andligt verksamt innehåll. ……."
Dophandlingen är inte
enbart ett vittnesbörd för omgivningen. Det är en lydnadshandling
inför Gud. När man gör sinnesändring och frimodigt bekänner sin tro
på Jesus öppnar det väg för andliga välsignelser. (Hebr. 10:35)
Vi är alltså
genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi
skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de
döda genom Faderns härlighet.
Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi
också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans.
Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus,
för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte
längre är slavar under synden. Romarbrevet 6:4-6
Herren är
Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet.
Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet
som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från
härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2
Korinthierbrevet 3:17,1
Jesus:
Kom till mig,
alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge
er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och
ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty
mitt ok är milt, och min börda är lätt. Matteus 11:28-30
Men Gud vare
tack, som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus.
1 Korinthierbrevet 15:57
Vi ville inte
att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds
kraft. 1 Korinthierbrevet 2:5
Hans härlighets
makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara
uthålliga och tåliga i allt. Kolosserbrevet 1:11 |
Lever vi i försoning och
barmhärtighet får vi uppleva Guds kärlek och barmhärtighet.
Förhärdar vi oss vandrar vi vilse. Läs mer om avfällighet:
»
Vad
säger Bibeln om avfall? Kan den som mött Gud återgå till det gamla
jaget?
»
DEL 1.
Undervisningen om den helige Ande
» DEL
2. Undervisningen om den helige Ande
Läs
mer om dopet:
»En
bönegrupps frågor om tro, dop m.m.
Mvh Veli Sergei.
På
vilket sätt är synd ett uppror mot Gud?
Upp
igen
<Föregående
fråga
<<Tillbaka
till alla frågorna
|