Jesus hyllades som konung av en mycket stor
folkskara när han kom ridande in i Jerusalem på en åsna, så som
Skriften förutsagt om honom. Hela staden kom i rörelse.
I evangelierna får vi en del närmare
upplysningar om de människor som ropade "Hosianna!". Vi ska gå
igenom det samt vilka människor som var i den folkhop som några dagar
senare hetsats av de religiösa ledarna till att begära att Jesus skulle
korsfästas. Vi ska också se på lite av vad som hände i Jerusalem före
påsken.
Lärjungar och vänner
"Hela skaran av lärjungar" hyllade
Jesus:
Då han närmade sig sluttningen av
Oljeberget, började hela skaran av lärjungar i sin glädje prisa Gud med
hög röst för alla de kraftgärningar som de hade sett:
"Välsignad
är han som kommer, konungen, i Herrens namn! Frid i himlen och ära i
höjden!" Några fariseer i folkmassan sade då till honom:
"Mästare, säg åt dina lärjungar att tiga!" Lukas 19:37-39
Jesus hade många lärjungar utöver de 12
som levde närmast honom.
Exakt hur många de var får vi inte veta,
men när Jesus höll sin slättpredikan nämns "en stor skara
lärjungar" (Luk 6:17) Vi ska komma ihåg att Jesus talade inför
tusentals på samma gång (Matt 14:21).
Jesus sände ut 70 lärjungar - två och
två - framför sig till varje stad och plats han tänkte besöka.
Åtminstone 120 lärjungar var samlade vid
ett tillfälle i övre salen före pingst.
Bland dem som hyllade Jesus och ropade
"Hosianna!" fanns självklart de som hade ett speciellt
förhållande till Jesus. De var lärjungar och vänner.
Flera hade följt Jesus från Galiléen
till Jerusalem för att fira påsk där. De omnämns som "Jesu
vänner" och "många kvinnor" (Luk 23:49, Matt 27:55,56 och
Mark 15:40).
Judar som börjat följa Jesus då de
sett honom uppväcka Lasarus vittnade för andra
Det står också att de som hade hört av judar i Jerusalem att Jesus
uppväckt Lasarus från de döda, var med bland dem som gick ut och mötte
Jesus och hyllade honom:
Alla som hade varit med honom när han kallade Lasarus ut ur graven och
uppväckte honom från de döda, vittnade om detta. Många människor gick
också ut och mötte honom, därför att de hade hört att han hade gjort
detta tecken.
Men fariseerna sade till varandra: "Ni
ser att vi inte kan uträtta något. Hela världen springer ju efter
honom." Johannes 12:17-19
(Läs från vers 12 och framåt)
Man hade kommit överens om att från
synagogan utesluta dem som bekände Jesus som Messias. Att bli utesluten
ur synagogan fick oerhörda konsekvenser på den tiden, man hamnade
utanför samhället.
Men när Lasarus dog hade många
judar gått från Jerusalem till Betania - som låg bara några kilometer
utanför Jerusalem - för att trösta Lasarus systrar Marta och Maria i
deras sorg, Joh.11:18,19.
När Jesus kom dit och uppväckte Lasarus -
som då legat i graven i fyra dagar - såg många judar det med sina egna
ögon. Följden blev att många judar då lämnade översteprästerna och
fariséerna och trodde på Jesus, Joh.11:45, Joh. 12:9-11.
De religiösa ledarna såg sin ställning
hotad och beslutade att döda Jesus och även att döda Lasarus, "ty
för hans skull lämnade många judar dem och trodde på Jesus", Joh.
12:11.
Det är svårt att tro att judarna som
lämnat fariséerna för att följa Jesus när de såg honom uppväcka
Lasarus från de döda, skulle ha gått tillbaka till denna grupp
självgoda människor som var i total avsaknad av kärlek till Gud, och
att de skulle varit med bland dem som låtit sig uppviglas av
översteprästerna och fariséerna till att ropa "Korsfäst!"
Dessa hade trots allt betalat ett pris för att följa Jesus.
En blandning av människor i Jerusalem
En del hade hört Jesus predika och sett honom
bota sjuka i sina hemtrakter. Andra hade bara hört talas om honom.
Många judar hade kommit till Jerusalem
flera dagar i förväg för att göra förberedelser inför påsken. De
hade sökt efter Jesus och spekulerade sinsemellan över om Jesus tänkte
komma till påskhögtiden (Joh. 11:55,56).
Det fanns även grekiska proselyter i
Jerusalem. De gick till lärjungen Filippus och bad att få se Jesus:
Under högtiden fanns det bland dem några
greker som hade farit upp till Jerusalem för att tillbe. De kom nu till
Filippus, som var från Betsaida i Galileen, och bad honom: "Herre,
vi vill se Jesus." Johannes 12:20,21
Man räknar med att det fanns
hundratusentals människor som vallfärdat till Jerusalem för att fira
påskhögtiden. Det var folk från landsbygden samt städer och byar runt
om i landet.
Nästa dag hade folk i stora skaror kommit
till högtiden. När de fick höra att Jesus var på väg in i Jerusalem,
tog de palmblad och gick ut för att möta honom.
Och de ropade: "Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens
namn, han som är Israels konung." Johannes 12:12,1
Folkskaran som var mycket stor bredde ut
sina mantlar på vägen. Andra skar kvistar från träden och strödde på
vägen.
Och folket, både de som gick före honom
och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han
som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!
Och när han drog in i Jerusalem, kom hela
staden i rörelse, och man frågade: "Vem är han?" Folket
svarade: "Det är Profeten, Jesus från Nasaret i Galileen."
Matteus 21:8-11
Den allmänna folkopinionen såg Jesus som
profet. Men det judiska folkets religiösa ledare hyllade inte Jesus.
Dessa var ute efter att döda honom. Jesus hade också förutsagt åt sina
lärjungar han skulle förkastas av de äldste och översteprästerna och
de skriftlärda och dödas (Mark. 8:31).
Människor talade mycket om Jesus i
Jerusalem och det rådde delade meningar om honom.
När folket talade sinsemellan om Jesus
hade en del menat att han var god och att han var av Gud. Andra menade att
han vilseledde folket. En del vågade inte bekänna att de trodde på
Jesus av rädsla att bli uteslutna ur synagogan, "de
ville hellre bli ärade av människor än av Gud." Joh. 12:43
Men på Palmsöndagen föreställer vi oss
att kritiska röster dränktes i Hosiannaropen det allmänna jublet
(Luk.19:37-39).
Förmodligen fanns det människor som
deltog i hyllningen som inte på ett allvarligt sätt hade tagit
ställning för Jesus. Deras tro var ytlig.
De flesta hade inte förstått vem Jesus
var (Apg 13:27).
När Jesus red in i Jerusalem frågade en
del vem han var. De flesta förstod inte vem Jesus verkligen var förrän
han hade uppstått från de döda.
Det fanns de som bara såg Jesus som räddaren som nu skulle befria
judarna från de romerska förtryckarna.
De som saknade en fast förankrad tro på
Jesus kunde lätt falla offer för trycket från de religiösa ledarna som
ville se Jesus korsfäst. Det är tänkbart att de fanns med både bland
dem som ropade "Hosianna!" och dem som ropade
"Korsfäst!".
Människor har en tendens att följa med
massans åsikter. Den allmänna opinionen kan snabbt förändras.
I huvudsak hade Jesus stöd hos det vanliga
folket även dagarna som följde efter Jesu intåg, då Jesus rensade
templet, botade sjuka och förkunnade osv. Det står att folket betraktade
Jesus som en profet och "alla människor var
överväldigade av hans undervisning":
Översteprästerna och fariseerna hörde
hans liknelser, och de förstod att det var om dem han talade. De ville
gripa honom men fruktade för folket, eftersom man ansåg att han var en
profet. Matteus 21:45,46
När översteprästerna och de skriftlärda
hörde detta, försökte de finna ett sätt att röja honom ur vägen. Ty
de var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av
hans undervisning. Markus 11:18
Judarnas ledare ansåg att folket var
okunniga och därför vilseledda (Joh 7:48,49). Motståndet mot Jesus som
fanns hos översteprästerna och det judiska folkets ledare ökade och de
bestämde sig för att gripa Jesus med list. Men inte under högtiden för
att det inte skulle uppstå oroligheter bland folket (Matt. 26:4,5).
Vi ser alltså att det var skillnad på
inställningen till Jesus hos det vanliga folket och hos folkets
religiösa ledare.
Rådsherrar som trodde på Jesus
Det talas allmänt om de judiska ledarna i
evangelierna som att de var fientliga till Jesus. Men inte alla var det.
En del trodde på Jesus. Men de vågade inte erkänna det öppet av
rädsla att bli uteslutna ur synagogan.
Rådsherren Josef från Arimatea var en
Jesu lärjunge i hemlighet (Joh. 19:38), men han hade inte samtyckt till
vad ledarna beslutat och gjort (Lukas 23:51,52).
Josef begravde Jesu kropp tillsammans med rådsherren Nikodemus som
tidigare trätt till Jesu försvar inför rådsherrarna:
Nikodemus, han som tidigare hade kommit
till Jesus och som var en av dem, sade:
"Inte dömer
väl vår lag någon utan att man först hör honom och tar reda på vad
han har gjort?" Johannes 7:50,51
Även om inte alla som trodde på Jesus
vågade bekänna sin tro på honom öppet och i likhet med lärjungarna
kanske de gömde sig i rädsla för makthavarna när Jesus greps och
dömdes, så betyder det inte att de var redo att ställa sig på
motståndarnas sida bland dem som lät sig hetsas av de religiösa ledarna
till att ropa "Korsfäst!".
Vilka var i folkhopen som grep Jesus?
Vilka var i Kajafas palats senare?
Låt oss gå igenom en del av händelserna dagen
innan Jesus korsfästes.
Kvällen då Jesus greps åt han
påskmåltiden med lärjungarna. Han sa åt dem: "Det
är ni som har stått vid min sida under mina prövningar…" Luk
22:28
Efter påskmåltiden och instiftandet av nattvarden på skärtorsdagens
kväll gick Jesus och hans lärjungar ut till Getsemane trädgård för
att vara i bön. Där sa Jesus till dem:
Denna natt skall ni alla överge mig. Ty
det står skrivet: Jag skall slå herden, och fåren i hjorden skall
skingras. Matteus 26:31
Se, den tid kommer, ja, den har redan
kommit, då ni skall skingras var och en åt sitt håll och lämna mig
ensam. Men jag är inte ensam, ty Fadern är med mig. Johannes 16:32
Vi ska komma ihåg att ännu hade Jesu
efterföljare inte blivit döpta i den helige Ande. De saknade den kraft
och frimodighet som de fick vid andedopet på pingstdagen.
Jesus greps senare på kvällen i Getsemane
av en folkhop som kom emot honom med svärd och påkar. Han blev
övergiven av alla som det var förutsagt. Ingen vågade visa honom sitt
stöd. När Jesus greps rådde mörkrets makt (Lukas 22:53).
Han var föraktad och övergiven av
människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man
skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.
Jesaja 53:3
De som kom emot Jesus i Getsemane i samband
med gripandet var:
Judas som var vägvisare, de äldste,
översteprästerna, ledarna för den judiska tempelvakten, ett antal av
översteprästernas och fariséernas tjänare, romerska soldater med sina
befälhavare.
De judiska ledarna agerade inte på folkets uppdrag. Alltsammans skedde i
skymundan och på natten, eftersom de var rädda för folket.
När Stora rådet höll den illegala
rättegången i översteprästens Kajafas palats var dessa församlade:
Överstepräster, fariséer, skriftlärda,
äldste, falska vittnen, rättstjänare som spottade på Jesus och slog
honom. Tjänstefolk fanns på gården.
Det står att "alla de församlade" bröt upp och förde
Jesus inför Pilatus.
Dessa var rimligen med i den folkhop som ropade "Korsfäst!".
När översteprästerna och deras tjänare
fick se honom, skrek de: "Korsfäst! Korsfäst!" Pilatus sade
då till dem: "Ta ni och korsfäst honom! Jag finner honom inte
skyldig." Joh. 19:6
Översteprästerna och judarnas ledare
övertalade folkmassan att begära få Jesus korsfäst. Det fanns de som
låtit sig skrämmas och hotas. De som trädde upp som falska vittnen hade
förmodligen mutats av de religiösa ledarna.
Men översteprästerna och de äldste
övertalade folkmassan att begära att Barabbas skulle friges och Jesus
dödas. Matteus 27:20
Då precis som nu, fanns det människor med
en ytlig tro och en bekännelse som inte höll måttet när det verkligen
gällde.
Hur många rymdes på borggården där
Pilatus höll förhör med Jesus (domarsätet, den plats som kallas
Lithostroton – som betyder stenlagd plats, på hebreiska Gabbata) och
där folket ropade "Korsfäst!"?
Platsen kan knappast ha rymt den mycket
stora folkskara som hyllade Jesus vid hans intåg i Jerusalem och det kan
inte ha rört sig om exakt samma sammansättning av personer.
Många gånger när man säger att det var
samma människor som ropade "Hosianna!" som senare ropade
"Korsfäst!" syftar man nog på att det var människor i samma
stad. Man kan tala om en stads invånare i största allmänhet och den
allmänna opinionen där. Det betyder inte att det gäller alla och att
det är exakt samma personer.
Vi vet ju att de religiösa ledarna inte
hyllade Jesus till exempel.
Men när Jesus greps och dömdes var det
ingen som trädde upp till hans försvar. Opinionen hade vänt och många
drog sig undan i rädsla.
När lärjungarna blev döpt i den helige
Ande på pingstdagen blev de fyllda av frimodighet.
Petrus talade i allmänna ordalag till
folket på pingstdagen då han anklagade dem för Jesu död "Ni
judiska män och alla ni som bor i Jerusalem…."
"Därför skall hela Israels folk veta
att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre
och Messias." Apg 2:36
Det högg till i hjärtat på dem som
hörde detta och Petrus predikade då för samma människor om
omvändelsen och förlåtelsen (Apg 2:37-41).
Om det finns förlåtelse för ett så avskyvärt brott som att korsfästa
Guds Son, så förstår vi att Guds kärlek och förlåtelse är
gränslös.
Läs Apg kap 2.
Jesus korsfästes mellan två rövare. Den
ene smädade Jesus, medan den andre rövaren tog Jesus i försvar,
ytterligare ett exempel på hur delade meningarna var om Jesus.
Men den andre tillrättavisade honom och sade:
"Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är
rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något
ont. Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt
rike." Lukas 23:40-42
Judas, som förrått Jesus, ångrade sig.
Men då Judas, som hade förrått Jesus, såg att
Jesus var dömd, ångrade han sig och lämnade tillbaka de trettio
silvermynten till översteprästerna och de äldste och sade: "Jag
har syndat och förrått oskyldigt blod." Matteus 27:3,4.
Inte ens Pilatus ansåg att Jesus gjort sig
skyldig till något brottsligt.
Pilatus sade då till översteprästerna
och till folket: "Jag finner inget brottsligt hos den här
mannen." Lukas 23:5
Skulle då alla de som hyllade Jesus vid hans
intåg i Jerusalem, några dagar senare begära att han skulle
korsfästas? Nej, det är knappast troligt.
Många sörjde och grät när Jesus skulle
korsfästas.
En stor folkmassa följde honom, bland dem
många kvinnor som sörjde och grät över honom. Lukas 23:27
Vid Jesu kors stod hans mor och hennes
syster Maria som var Klopas hustru och Maria från Magdala. Johannes 19:25
Precis som lärjungarna som övergav Jesus,
fanns det nog andra som trodde på Jesus som dragit sig undan i rädsla
för makthavarnas hämnd.
De måste ha känt en gränslös ånger,
sorg och förtvivlan över sitt svek, över att inte ha visat mod och
ingripit till Jesu försvar.
Men vi kan vara säkra på att de inte var
med och ropade "Korsfäst!". Det är trots allt skillnad på att
gömma sig i rädsla och att vara med i en hatpöbel. Men det är viktigt
att ta ställning för Jesus på ett radikalt sätt och att söka bli
beklädd med kraft genom dopet i helig Ande.
Vi ska komma ihåg att Petrus vid ett
tillfälle, då en lam blivit botad i Sköna Porten, talade till allt
folket och återigen anklagade dem för Jesu död. Deras passivitet gjorde
dem medskyldiga.
Men innan han uppmanar till ånger och omvändelse säger han: Nu
vet jag, bröder, att varken ni eller era rådsherrar visste vad ni
gjorde. Apg 3:17
Läs hela Apg kap 3.
Paulus är inne på samma linje och talar
om "Jerusalems invånare" som ett kollektiv:
Ty Jerusalems invånare och deras ledare
förstod inte vem han var. Genom sin dom har de uppfyllt profeternas
förutsägelser som föreläses varje sabbat.
Fast de inte fann något giltigt skäl att
döma honom till döden, krävde de att Pilatus skulle låta avrätta
honom. Apg 13:27,28
Vi kan också fundera lite över det faktum att
många av dem som hyllade Jesus var från Galiléen. De hade följt med
honom till Jerusalem för att fira påsk där. Människor som hyllade
honom hade även kommit från andra delar av landet för att fira påsk i
Jerusalem.
De många judarna som lämnat fariséerna
på grund av att de sett Jesus uppväcka Lasarus, kan ha varit bosatta i
Jerusalem. De hade ju gått ut från Jerusalem när de kom till Betania
där Lasarus var begraven och fariséerna levde till största delen i
Jerusalem.
Oavsett att Bibeln inte i detalj i varje
stycke ger oss exakta svar, så är det viktiga att vi tänker på att det
som hände Jesus i Jerusalem var förutsagt i Skrifterna och allt var
gjort för vår skull. Jesus dog och uppstod för oss och han lever idag.
Han tar emot var och en som kommer till honom.
Därför ska vi med glädje och fröjd
hylla honom som vår Frälsare och Konung från djupet av våra hjärtan.
Vi ska upphöja Jesus, Kungars Kung och Herrarnas Herre som lever i
evighet och som snart kommer tillbaka för att hämta hem dem som tillhör
honom.
Hosianna, Davids son! Välsignad är han
som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!