Med
broder Samuels tillåtelse publicerar vi hans artikel införd i
Göteborgs-Posten den 2 januari 2002.
EN OKRISTLIG
ÄRKEBISKOP
Föddes inte Jesus av en
orörd ung kvinna, jungfrun Maria? Skedde det inte i ett stall i
Betlehem?
Var det inte i samband med skattskrivning som Josef och Maria kommit
dit? Kom inte vise män från Österns länder, ledda av en stjärnas
sken, för att skåda och hylla den nyfödde judakungen?
Om man får tro ärkebiskop KG Hammar i hans Jultankar i TV 1 på
julaftonskvällen kan vi i dag inte vara säkra på varken det ena eller
det andra, däremot på det "julevangelium" som ärkebiskopen
själv presenterade, nämligen att:
-
Talet om
jungfrufödelsen uttrycker en längtan hos delar av mänskligheten, i
synnerhet judafolket, att möta Gud.
-
Att uppmärksamheten
kring Jesu födelse skall förstås utifrån dåtidens förtryck
under romarna.
-
Att Jesus inte var den
"ende" Sonen - psalmerna beskriver den israeliske kungen
som Guds son.
Att Jesus skulle tecknas så har mer med kvalifikation
hos honom själv att göra än med verklig gudomlig utkorelse.
Besöket av vise män
från Österns länder uttrycker mer en mänsklighetens längtan i
stort efter Gud än en historisk sanning.
När teologins och
kyrkans företrädare förnekar äktheten i de historiska uppgifter som
lämnas av kristenhetens första ögonvittnen, evangelisterna, då
strömmar vittnesbörden från de profana auktoriteterna emot oss. Så
kunde de brittiska astronomerna David Clark, John Parkinson och Richard
Stephenson för några år sedan avslöja att de plöjt igenom all
världens astronomiska handlingar mellan 10 f. Kr. och 13 e. Kr. och i
nedteckningarna av astronomiska observationer i Kina och Korea funnit
uppgifter om en märklig "nova" som skådats på himlavalvet
ovanför Mellersta Östern omkring år 4 före vår tideräkning,
alltså vid tiden för Kristi födelse.
Nu är ärkebiskopens
uttalande tyvärr inte ett olycksfall i arbetet. Tvärtom är det bara
ett enda fragment av en större helhet presenterad i hans förra året
utgivna bok: "Ecce Homo-Jesus efter tvåtusen år."
Här underkänner han i
stort Bibeln såsom en auktoritativ källa för kunskap om de historiska
händelser ur vilken den kristna tron föddes fram. Varken dess
uppgifter om vad Jesus sagt eller gjort behöver enligt ärkebiskopen
tas på bokstavligt allvar.
Denna förnekelse av det
bibliska materialets tillförlitlighet gör ärkebiskopen vid en
tidpunkt då gedigen svensk bibelvetenskaplig forskning genom
profanvetenskapliga metoder visat på motsatsen, nämligen
tillförlitligheten i den bibliska traderingen. (Se
professor emeritus Birger Gerhardssons avhandling ”Memory and
Manuscript", 1961) 1.
Att det dessutom är
ärkebiskopen som står för denna förnekelse gör det inte lättare
att fördra. Hans ämbetstitel anger att han mer än någon annan (ärke)
i Sverige att han är satt att vaka (episkopos) över den rena läran
och det oförfalskade evangeliets förkunnelse.
Samuel Svensson,
pingstpastor och doktorand i Nya Testamentets exegetik.2.
1.
Raderna om professorn hade fallit bort i GP
2.
Exegetik
= bibelforskning som förklarar Bibelns böcker
Tack
Samuel Svensson för din insändare i Göteborgs-Posten. Många är
tacksamma för din skrivelse.
Fridshälsningar
Veli Sergei, BROBYGGARNA, Göteborg.
För dig som
vill lyssna till predikan av Veli Sergei:
»Den
sista tidens villfarelse - RFSL vill förbjuda förbön och styra kristen
tro
»Till
alla predikningarna
»Startsidan
»Webbkarta
»Fråga Pastorn
»Artiklar
|