Misshandel, fångenskap och upplopp
Anledningen till att aposteln
Paulus blev tillfångatagen och fängslad flera gånger var att han
predikade om Jesus (2 Kor.11:23 och 6:4,5). Han berättar om hur han för
Kristi skull ofta varit i livsfara och fått utstå misshandel, blivit
piskad och även stenad.
Motståndarna fanns både bland judarna
och bland hedningarna (icke-judarna).
Judarna kunde inte tåla att Paulus
motbevisade dem eftertryckligt och gjorde dem svarslösa genom att
offentligt bevisa att Jesus är Messias.
Det står att de fylldes av avund för
att många människor kom för att höra Herrens ord (Apg 13:44,45).
De anklagade Paulus för att sprida
villoläror och ställa till med splittring där han reste omkring och
förkunnade evangeliet och bildade kristna församlingar. De sa att Paulus
uppmanade dem att överge de judiska sederna.
Judarna hetsade även hedningarna mot
Paulus och hans följeslagare. De kunde till exempel säga:
Nu
är de här också, de som har vänt upp och ner på hela
världen, och Jason har tagit emot dem. De handlar alla mot
kejsarens påbud och säger att en annan, en som heter Jesus, är
kung. Apg 17:6,7 |
En del hedningar var rädda att få
minskade inkomster om människor bytte religion och övergav sina gamla
avgudar.
Det står att Guds ord genom Herrens
kraft hade framgång och visade sin styrka. Människor som hade
bedrivit trolldom brände sina böcker offentligt när de blivit omvända
till Kristus. Det sammanlagda värdet av böckerna motsvarade cirka 50 000
dagslöner.
Silversmeder som tillverkade amuletter av avgudatempel satte hela staden
Efesus i uppror när Paulus predikade där. De anklagade Paulus för att
predika att gudar som är tillverkade av händer inte är några gudar och
att deras stora avgud Artemis tempel därmed kunde förlora sitt anseende.
Detta gjorde avgudadyrkarna ursinniga.
Vid ett tillfälle piskades och
fängslades Paulus och Silas för att Paulus drivit ut en spådomsande ur
en slavflicka och därmed berövat sina ägare från goda inkomster de
brukade få genom flickans spådomar. Paulus och Silas anklagades för att
störa stadens ordning och förkunna seder som det inte var tillåtet för
romerska medborgare att anta eller följa.
Flera års fångenskap
När Paulus efter sin tredje
missionsresa for till Jerusalem blev han tillfångatagen när hela staden
kom i upplopp. Detta ledde till flera års fångenskap.
Det hela gick till så här: När Paulus
kommit till Jerusalem mottogs han väl av den judekristna församlingen
där. De föreslog att Paulus skulle genomgå en "reningsrit"
tillsammans med några män som avlagt nasirlöften för att visa att
Paulus inte uppmanade judar att överge sina seder och att ryktena om
Paulus inte hade någon grund.
Paulus gick med på det. Hans
inställning var ju denna:
För judarna har
jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som står
under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som
den som står under lagen för att vinna dem som står under
lagen.
För dem som är
utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna
dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan
lever i Kristi lag. För de svaga har jag blivit svag för att
vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att jag i
varje fall skall frälsa några.
Allt gör jag
för evangeliets skull, för att jag själv skall få del av det.
1 Korinthierbrevet 9:20-23
|
När Paulus var i Jerusalem fanns det
folk från olika länder som var där för att tillbe. När några judar
från Asien (nuvarande Turkiet) fick syn på Paulus i templet hetsade de
upp en folkmassa och anklagade falskeligen Paulus för att ha vanhelgat
templet genom att ha ta med sig hedningar dit, samt att Paulus predikade
avfall från judarnas religiösa lag:
De
sju dagarna närmade sig sitt slut, när judarna från Asien fick
se Paulus i templet. De hetsade då upp hela folkmassan, grep
honom och ropade: "Israelitiska män, hjälp oss! Det är den
här mannen som överallt undervisar alla och talar mot vårt folk
och mot vår lag och denna plats. Och nu har han dessutom tagit
med sig greker in i templet och orenat denna heliga plats."
De hade
nämligen tidigare sett Trofimus från Efesus ute i staden
tillsammans med Paulus och räknade med att Paulus hade tagit
honom med sig in i templet. Apg 21:27-29 |
Hela Jerusalem kom i rörelse och folk
strömmade till platsen där Paulus var och han blev misshandlad. Paulus
undgick att bli dödad av de uppretade judarna för att befälhavaren och
soldater ur den romerska garnisonen kom dit och grep honom för att föra
honom till fästningen där han skulle hållas i häkte. Paulus tilläts
dock hålla ett tal för folket innan han fördes bort.
Paulus tal retade upp folket ännu mer
och de skrek i högan sky och kastade klädesplagg och jord omkring sig.
Befälhavaren Klaudius Lysius ville få
klart besked om vad som orsakat sådan uppståndelse och vad judarna
anklagade Paulus för och kallade därför samman översteprästerna och
Stora Rådet följande dag, för att ställa Paulus inför dem. Men i
stället blev det en väldig oreda och meningarna om Paulus gick isär:
Det
blev ett väldigt skrikande, och några skriftlärda som hörde
till fariseernas parti reste sig och protesterade högljutt:
"Vi finner inget ont hos den här mannen. Tänk om en ande
eller en ängel verkligen har talat med honom. Apg 23:9 |
Paulus förs till Cesarea och får
försvara sig inför landshövdingarna Felix, Festus och kung Agrippa och
kungens syster Bernice
Eftersom striden nu blev så
häftig att befälhavaren fruktade att de skulle slita Paulus i stycken
fördes Paulus i fängsligt förvar igen och över 40 judar gjorde då upp
en hemlig plan och svor en ed på att varken äta eller dricka, förrän
de hade dödat Paulus.
Men befälhavaren fick veta detta och Paulus fördes ut under bevakning av
tvåhundra soldater, sjuttio ryttare och tvåhundra spjutbärare och
vidare mot Cesarea. Där fick han försvara sig inför landshövdingen
Felix.
Judarna som anklagade honom var
närvarande och de lyckades inte bevisa någonting.
Paulus hävdade att det var för de dödas uppståndelses skull som han
stod inför rätta. Felix uppsköt rättegången på obestämd tid.
Paulus hölls fången i två år i
väntan på rättegång. Han blev återigen rannsakad, denna gång inför
Porcius Festus som efterträtt Felix och judarna som kommit dit från
Jerusalem framställde många svåra beskyllningar.
Det står inte i detalj vad
anklagelserna gällde, men det var förmodligen liknande beskyllningar som
tidigare. Paulus fick återigen visa att anklagarnas beskyllningar var
falska.
Festus berättade för kung Agrippa om
anklagelserna mot Paulus en tid senare:
Men
när hans anklagare uppträdde, beskyllde de honom inte för
sådana brott som jag hade tänkt mig.
Vad de anförde mot honom gällde några tvistefrågor som rör
deras egen religion och dessutom en viss Jesus som var död men
som Paulus påstod var i livet.
Och jag visste inte hur jag skulle handla i detta fall, och
frågade därför om han ville resa till Jerusalem och där
ställas inför rätta.
Men då Paulus yrkade på att få bli kvar för att kejsaren
skulle avgöra saken, befallde jag att han skulle hållas kvar
tills jag kunde skicka honom till kejsaren." Apg 25:18-21 |
Paulus vädjade till högsta
rättsinstans, den rättigheten hade han som romersk medborgare. Festus
gick med på att Paulus skulle få sin sak prövad av kejsaren i Rom, så
som Paulus begärde.
Sedan fick Paulus tillfälle att
försvara sig inför kung Agrippa och kungens syster Bernice och vittna
för dem om Kristus. Efter Paulus tal inträffar detta:
Kungen
reste sig nu tillsammans med landshövdingen och Bernice och de
andra som satt där, och när de hade dragit sig tillbaka sade de
till varandra: "Den mannen har inte gjort något som
förtjänar död eller fängelse." Och Agrippa sade till
Festus: "Han hade kunnat friges, om han inte hade vädjat
till kejsaren." Apg 26:30 |
Paulus förs till Rom
Paulus fördes som fånge
sjövägen till Rom där han satt i husarrest i ytterligare två år i
väntan på att ställas inför rätta. I sin bostad tog han emot alla som
ville hälsa på honom och han "undervisade
med stor frimodighet om Herren Jesus Kristus utan att bli hindrad."
Apg 28:28
Här slutar berättelsen om Paulus i
Apostlagärningarna.